Cashflow, wat is het?
Als wet het woord Cashflow letterlijk gaan vertalen, betekent het kasstroom.
Dat geeft ook eigenlijk direct aan wat het is. Cashflow is de volledige kasstroom van je onderneming. Alle inkomsten en uitgaven.
Kasstroom is daarmee veel breder dan alleen de omzet. Om je cashflow te berekenen moet je alle inkomsten, ook pin transacties en directe overschrijvingen. Het gaat hierbij dan wel om betalingen die ook daadwerkelijk binnen zijn gekomen. Een openstaande factuur telt niet voor je cashflow, het gaat om betalingen die op de rekening van je onderneming zijn binnengekomen.
Kortgezegd: Cashflow zijn al je inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode.
Een rekenvoorbeeld:
In week 1 van dit jaar heb je:
4500 Euro ontvangen
3500 Euro uitgegeven
Je cashflow was deze week 1000 Euro.
Heb je meer uitgaven dan inkomsten? Dan heb je een negatieve cashflow.
Waarom is de cashflow belangrijk?
De kasstroom geeft je direct inzicht. Een negatieve cashflow is een signaal dat er problemen aan kunnen komen.
Je kunt in een bepaalde periode wel winst hebben, maar toch een negatieve kasstroom. Dit kan het geval zijn als je in een bepaalde periode gefactureerd hebt, maar deze facturen zijn nog niet voldaan.
Andersom kan dus ook, je kunt geen winst maken en toch een positieve cashflow hebben als oude(re) openstaande facturen voldaan worden, maar weinig hebt gefactureerd in een periode.
Zonder een positieve kasstroom kan je de facturen van je onderneming niet voldoen. Dit is dan ook dé reden waarom je cashflowpositie belangrijk is om goed in de gaten te houden.
Kasstroom en je zakelijke lening
Hartstikke leuk natuurlijk die kasstroom, maar hoe zwaar telt je kasstroom nu eigenlijk voor het verkrijgen van een zakelijke lening?
De kasstroom telt bij het beoordelen van een zakelijke lening heel zwaar. Waarom? Omdat je met een (regelmatig) negatieve kasstrook je financiering niet tijdig kunt terugbetalen op de afgesproken data en daar houden kredietinstellingen natuurlijk niet van. Ze willen gewoon wekelijks of maandelijks kunnen incasseren. Bij een negatieve kasstroom is er onzekerheid over het tijdig kunnen incasseren. En als kredietinstellingen ergens niet van houden, is het onzekerheid.
Winst en kasstromen zijn zeer belangrijke elementen bij een financieringsaanvraag.
Heb je nog geen winst? Of een negatieve kasstroom? Dan is een goed opgesteld financieringsmemorandum een must. In dit memorandum kan je namelijk uitleggen wat er veranderd als de financiering verkregen gaat worden.
Hoe jouw onderneming kan zorgen voor een betere cashflow
Iedere onderneming of ondernemer wil natuurlijk zijn of haar kasstroom verbeteren. Het is een prettig idee om meer geld op je rekening te hebben.
Hier zijn verschillende manieren voor.
We gaan ze niet stuk voor stuk doorlopen, maar benoemen wel de 3 belangrijkste.
De belangrijkste manieren om je kasstroom te vergroten zijn:
- Goed debiteurenbeheer
- Gebruikmaken van factoring
- Winstmarges vergroten
Goed debiteurenbeheer
In de praktijk zien we het bij veel ondernemingen misgaan bij het debiteurenbeheer. Facturen die te lang “uit staan” of zelfs helemaal niet voldaan worden. Als je dit te lang laat lopen kan dit dodelijk zijn voor je kasstroom. Zorg er daarom voor dat je altijd weet wat er aan facturen nog niet is voldaan en ga erachteraan om deze voldaan te krijgen. Jij hebt je werk of dienst al verricht, de betaling moet dan ook echt gebeuren.
Maak gebruik van factoring
Vind je het lastig om je debiteurenportefeuille onder controle te houden of is de administratie gewoon niet jouw ding? Dan kan factoring een mooie oplossing zijn. Bij factoring geef je de facturen van jouw onderneming uit handen aan een factoringinstelling. Deze instelling neemt de facturen over, betaalt jou binnen 24 uur de factuur uit, en incasseert zelf de factuur bij jouw debiteur. Jij hebt dan direct je geld en het debiteurenrisico is verplaatst naar de factoringmaatschappij.
Winstmarges vergroten
Als laatste een open deur, die we toch graag nog even een zetje geven. Haal jij het maximale uit je omzet? Of zit er op bepaalde plaatsen misschien toch nog wat ruimte in? Dit kan zowel in de inkoop als in de verkoopkant zijn. Jouw dienstverlening hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn om meer klanten binnen te halen. Wellicht kan je de prijzen nog een stukje oprekken of is er nog wat voordeel te behalen aan de inkoopkant.
Wees hier continue alert op. Ook dit vergroot namelijk je kasstroom.